
Lofty er en terapihest, som bor i Storbritannien. Sammen med ejeren April Kirby besøgte den amerikanske miniaturehest Lofty patienter på hospitalerne i Dorset sidste jul.
Terapihesten besøger normalt alt fra hospice, til hospitaler, plejehjem, skoler blandt meget andet. Projektet med Lofty startede ved et tilfælde, da April og Lofty besøgte hendes svigerfar på et plejehjem og sidste år kom den amerikanske miniaturehest altså inden for på Dorset hospitalerne for at give julestemningen og moralen blandt patienterne et ekstra løft.
De amerikanske miniature politiheste
I USA er miniature terapiheste et mere udbredt fænomen. Mini Horse Heroes er organisationen, der ejer de to mindste politiheste I USA. De to mini terapiheste hjælper politiet i fx New York og New Jersey. De er også en del af begivenheder som fx Central Park Family Day (familiedag red.) hvor hele familien kan komme tæt på hestene i den kendte park på The Big Apple.
Miniatureheste hjælper komplicerede børn
I USA bliver miniatureheste også brugt som terapiheste til behandling af børn, som er kommet ud af kontrol. Peter Chaiko blev som 9-årig adopteret fra en børnehjem, og da han kom frem til sit nye hjem var han et sandt mareridt for alle folk omkring sig. Han rev lærerne og sparkede rektor på Hastings skolen, som derefter parrede ham med en tutor Alexander Davis, der opdagede Peters særlige forbindelse til dyr.
Derfor organiserede Davis, at Peter skulle gå på Green Chimney skolen, som er en blanding af en skole, zoologisk have og en gård. Her er der mange dyr, som er blevet reddet fra triste omstændigheder, så de kan få en ny chance i livet. Det vil sige, at dyrene har meget til fælles med Peter, som endte på et børnehjem, efter at hans alkoholiske forældre efterlod ham på gaden.
Hos Green Chimney fik Peter en helt anden oplevelse af livet, mens han spillede baseball og byggede fuglehuse. Han har også fået et tæt forhold til miniaturehestene Buddy og Marley. Green Chimney skolen blev startet op for 60 år siden med hensigt at blande komplicerede børn med dyr, så børnene kan lære om ansvar, omsorg og disciplin. Skolens grundlægger Samuel B. Ross Jr. er enebarn, og da han var lille fandt han omsorg ved at omgås med fisk, skildpadder og hunde. Derfor besluttede han, at han ville starte en skole, hvor eleverne ville være omringet af dyr.
Ross Jr. så det ikke først som terapi, men fandt senere ud af, at det også fungerer som terapi. Mange børn er skræmt af forhold til andre børn eller voksne og at have et forhold til et dyr kan være en blød overgang. Her lærer børnene, at hvis man behandler dyr godt, så vil dyrene give tilbage i form af kærlighed og loyalitet og dette hjælper børnene med at passe bedre ind i sine familier samt i skolen.